Dieta eliminacyjna

Dieta eliminacyjna

Zastosowanie konkretnej diety powinno być zawsze poparte badaniami i konsultacją z lekarzem lub dietetykiem. Obecnie większość osób daje się ponieść panującej modzie na „bycie na diecie”. Jednak w diecie chodzi o coś zupełnie innego – ma ona służyć poprawie stanu zdrowia! Niestety w wielu przypadkach dzieje się zupełnie odwrotnie. Przykładem diety, która może negatywnie wpłynąć na organizm jest dieta eliminacyjna. Kiedy i czy w ogóle warto ją stosować?

Dieta ma istotny wpływ na organizm człowieka. Jest to niepodważalny fakt, poparty wieloma badaniami. O ile odchudzanie w przypadku nadwagi i otyłości może poprawić stan zdrowia i zapobiec chorobom, np. cukrzycy typu II czy schorzeniom sercowo-naczyniowym, o tyle stosowanie diety „ot tak” może wyrządzić szkody. Obecnie dużo mówi się o detoksie czy oczyszczaniu organizmu. Czy rzeczywiście jest to dobry pomysł? Niestety, nie zawsze…

Jeżeli ktoś wierzy, że jedzenie samych warzyw i owoców, w dodatku tylko wybranych wpłynie na poprawę zdrowia, może spotkać się z przykrą niespodzianką. Po dłuższym czasie czeka go pogorszenie odporności spowodowane niedożywieniem. Stosując bez powodu kolejne diety eliminacyjne narażamy się na powstanie niedoborów ważnych składników odżywczych, co z kolei odbije się na wyglądzie i samopoczuciu.

Wiedząc, jaki wpływ ma odżywianie na organizm zapewne zastanawiasz się czy dieta eliminacyjna działa? Działają tylko te, które są oparte o zasady zbilansowanej diety, mimo uzasadnionej pod kątem zdrowotnym eliminacji pewnych pokarmów. Nie da się bowiem bez uszczerbku na zdrowiu opierać jadłospisu jedynie na jednej grupie produktów. Prawidłowe odżywianie polega na dostarczaniu do organizmu wraz z jedzeniem wszystkich mikroskładników, czyli węglowodanów, tłuszczy i białek. Warto jeść świeże, nieprzetworzone składniki co pewien czas urozmaicając ich źródła – pozyskujemy w ten sposób witaminy, przeciwutleniacze i minerały.

A co z cukrem? Wszędzie możemy spotkać się z opiniami, że cukier to samo zło i należy go wyeliminować. Nie zapominajmy jednak o tym, że naturalnie znajduje się w wielu produktach – nie możemy zatem mówić o jego wykluczeniu z diety, a jedynie o ograniczaniu jego ilości. Tu właśnie na pierwszy plan wysuwają się owoce, które są tak zachwalane w wielu dietach. Owszem zawierają wiele cennych składników, ale jednocześnie są magazynem sporej ilości cukrów. Ograniczajmy owoce, część z nich zastępując warzywami. To samo dotyczy soków. Ilość miodu czy innych produktów zawierających cukier również powinna być kontrolowana. Nigdy nie zastępujmy posiłku słodkimi przekąskami oraz nie spożywajmy ich przed snem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.